Lato w pełni. W tym roku deszczowa i pochmurna aura przeplata się ze słonecznymi, upalnymi dniami. Choć zdecydowanie bardziej wolimy te drugie, to jednak trzeba pamiętać, że wysoka temperatura i palące słońce mogą źle wpływać na nasz organizm. Podpowiadamy, jak przetrwać w te najgorętsze dni i co zrobić, aby nasze ciało na tym nie ucierpiało!

4. Nie lekceważ objawów

Pamiętaj o nawodnieniu

Pewnie słyszałeś już to nie raz. Nie bez powodu! W trakcie upałów bardziej się pocimy, ponieważ organizm przed nadmiernym przegrzaniem. Konsekwencje bywają różne, ale niekiedy dochodzić do wzrostu ciśnienia krwi, wystąpienia zawału lub udaru albo nadmiernego obciążenia układu nerwowego, objawiającego się rozdrażnieniem, dekoncentracją itp. Miej więc zawsze przy sobie butelkę z wodą.

Staraj się, aby w upalne dni pić jej więcej niż zwykle. Zapotrzebowanie na wodę można obliczyć na podstawie naszej wagi, przyjmując na każdy kilogram masy ciała porcję 30 mililitrów wody jednak w upalne dni warto zwiększyć tę wartość do przynajmniej 40 mililitrów wody. Tak więc osoba ważąca 70 kilogramów, powinna na co dzień wypijać ok. 2 litrów wody, z kolei w dni, kiedy temperatura przekracza 27 stopni, ok. 3 litrów wody.

Schładzaj się

Różne są metody na schłodzenie ciała, dlatego należy dopasować je do potrzeb i możliwości. Nie jest polecane ciągłe przebywanie w zimnym pomieszczeniu, a jeśli jesteśmy na to skazani – warto dopasować temperaturę klimatyzacji do optymalnej wartości (ok. 22 st.). Niemniej możesz skorzystać z innych form – np. nadmuchów wentylatora, oddalonego w bezpiecznej odległości, jeść lody, brać zimny prysznic lub wchodzić do basenu, morza, jeziora. Możesz też pić chłodne napoje – najlepiej bezalkoholowe, ponieważ alkohol odwadnia organizm.

Jedz wartościowe posiłki

Mówi się, że w upały tracimy apetyt i nie mamy ochoty na posiłki. Nie warto jednak z nich rezygnować. Zamiast gorących zup, fast foodów i ciężkostrawnych dań, postaw na lekkie, ale pełne wartości odżywczych dania. Sprawdzą się doskonale chłodniki, sałatki, dania z grilla i kanapki pełne warzyw. Nie omijaj posiłków, ponieważ może brakować Ci sił do prawidłowego funkcjonowania, a ponadto chętniej sięgniesz po niezdrowe przekąski. Lepiej ustal sobie stałe pory posiłków i trzymaj się ich. Warzywa, owoce – one dostarczą Ci witamin, dodadzą energii, nasycą, a przy tym świetnie schłodzą od wewnątrz i nawodnią!

Osłoń ciało od słońca

Opalanie się nie jest zdrowe, a szczególnie to nieodpowiedzialne. Stosuj więc kremy z filtrem (najlepiej przynajmniej SPF30) – przede wszystkim na buzię, dekolt, ramiona, ale najlepiej posmarować całe ciało, nie zapominając też o ustach czy uszach, które łatwo się spiekają. Po opalaniu wybierz odpowiedni, chłodzący balsam albo na przykład żel aloesowy.

Zawsze chroń swoją głowę – załóż czapkę lub chustkę. Nie zapominaj też o oczach. Wybierz okulary z dobrym filtrem UV. Nie decyduj się na ich zakup w sieciówce czy na bazarku, lecz postaw na ofertę dostępną u optyka lub w sklepach z okularami. Upewnij się, że jest to produkt wysokiej jakości.

Nie lekceważ objawów

Jeśli zauważysz niepokojące objawy, które mogą wskazywać na przegrzanie organizmu czy poparzenie słoneczne – zgłoś się do lekarza! Szczególnie, jeśli te dotyczą dziecka lub osoby starszej. Podstawowa Opieka Zdrowotna Sulechów pomoże Ci w każdej sytuacji w godzinach otwarcia przychodni. W nagłych sytuacjach – wezwij pogotowie lub udaj się do szpitala. Będąc na wyjeździe – nie wahaj się i nie czekaj aż przejdzie, lecz znajdź najbliższą przychodnię, SOR itp. i poszukaj pomocy.

Twoją czujność powinny wzbudzić takie okoliczności jak: bardzo silne bóle i zawroty głowy, wysoka gorączka, dreszcze, przyspieszone tętno, zwiotczenie mięśni, brak kontaktu z otoczeniem, osowiałość, wymioty, wytrzeszcz oczu, pęcherze na skórze, ale także wszelkie inne objawy, które mogą być wynikiem przegrzania organizmu.

Kochasz lato i wakacje? To świetnie. Pamiętaj jednak, aby odpowiedzialnie korzystać z jego uroków. Dzięki temu nie narazisz siebie i bliskich na negatywne dla organizmu konsekwencje. Przestrzegaj naszych wskazówek, a upały nie będą Ci straszne!