Czeka Cię ważne wydarzenie i nie możesz dopuścić do choroby? A może po prostu infekcje spędzają Ci sen z powiek i chcesz zrobić wszystko, by uniknąć przeziębienia? Jesteśmy przekonani, że tak właśnie jest! Podpowiadamy, co zrobić, by nie dać się chorobie. Oto kilka wskazówek, jak chronić organizm i co zrobić, gdy już dojdzie do infekcji.

1. Jesienne przeziębienie – jak go uniknąć?
2. Jak walczyć z jesiennym przeziębieniem?
3. Kilka praktycznych rad na przeziębienie

Jesienne przeziębienie – jak go uniknąć?

Kiedy aura za oknem jest wietrzna, temperatura spada poniżej 10 stopni, występują opady, a nawet przymrozki, pora podjąć środki sprzyjające ochronie przed jesiennym przeziębieniem! Jakie są środki prewencyjne?

• Odpowiednia dieta – jest ona kluczem do tego, by Twój organizm był silny i zdrowy. Powinna być ona bogata w witaminy i substancje odżywcze, które będą wzmacniały Twoją odporność. Najlepiej, aby dieta była dopasowana indywidualnie od osoby, dlatego warto skorzystać z pomocy dietetyka, który uwzględni zapotrzebowanie kaloryczne oraz współistniejące choroby.

• Higiena snu – tak, sen wpływa na to, jak się czujesz. Wypoczęty organizm ma więcej sił do walki z ewentualnym drobnoustrojami. Postaraj się, aby każdego dnia spać minimum 8 godzin. Przed snem (minimum godzinę) zrezygnuj z ekranów emitujących światło niebieskie. W półmroku wycisz się, zaplanuj kolejny dzień, weź kąpiel. Będzie Ci się lepiej spało i zwiększysz swoją odporność!

• Ruch – wbrew pozorom jesienią i zimą nie należy zaszywać się w domu pod kołdrą. Twój organizm potrzebuje ruchu, dotlenienia i świeżego powietrza. Codziennie funduj sobie przynamniej półgodzinny spacer po parku. Jeśli możesz, zdecyduj się na jogging. Polecamy również przynamniej 3 razy w tygodniu większą aktywność – przejażdżkę na rowerze, wizytę w klubie fitness czy sesję na siłowni.

• Suplementacja – jeśli masz dietę bogatą w witaminy i minerały, często nie jest ona niezbędna. Niemniej pamiętaj, że w okresie jesienno-zimowym brakuje nam witaminy D, a często też innych witamin. Zrób badania w laboratorium i rozpocznij suplementację zgodnie z zapotrzebowaniem. Nie zaszkodzi Ci również przyjmowanie kompleksu witamin.

Jak walczyć z jesiennym przeziębieniem?

Niestety, mimo stosowania się do powyższych zaleceń doszło do przeziębienia. Nie załamuj rąk! Pora wziąć się w garść i zawalczyć z infekcją. Na początku pamiętaj, że najlepszym rozwiązaniem jest wygrzanie choroby. Zrezygnuj z intensywnego wysiłku, spędź popołudnie pod kołdrą, pij gorącą herbatę i zadbaj o zdrową dietą, pełną witamin. Jeśli przeziębienie jest łagodne, nie masz wysokiej gorączki, możesz wspomóc się preparatami na przeziębienie, dostępnymi bez recepty.

Upewnij się jednak, by nie łączyć ze sobą różnych leków, które mogą wchodzić w reakcję. Skonsultuj zakup z farmaceutą i dawkuj zgodnie z zaleceniami na ulotce. Jeśli jednak jesienne przeziębienie okaże się zbyt silne, Twój organizm nie ma sił, by z nim walczyć, masz wysoką gorączkę i chcesz w bezpieczny sposób wyeliminować chorobę, udaj się do lekarza rodzinnego. Do Twoich usług jest Podstawowa Opieka Zdrowotna Sulechów. Umów się na wizytę dzwoniąc do Rejestracji i nie czekaj, aż infekcja przerodzi się w coś poważniejszego.

Kilka praktycznych rad na przeziębienie

• Dbaj o swój komfort termiczny – chłód i przemarznięcie osłabiają układ odpornościowy. Ubieraj się na cebulkę, wietrz pomieszczenia pod swoją nieobecność i rozgrzewaj się ciepłymi napojami.

• Dużo pij. W trakcie przeziębienia należy wypijać około 2 litrów płynów w ciągu doby. Najlepiej by była to zwykła woda, niesłodzone herbaty i napary czy naturalne soki. Unikaj napojów gazowanych i dosładzanych. Płyny rozrzedzają wydzielinę błony śluzowej, a to zapobiega powstawaniu wtórnych infekcji bakteryjnych.

• Płucz gardło. Możesz do tego wykorzystać roztwór soli (mała łyżeczka soli rozpuszczonej w ciepłej wodzie), napary ziołowe albo specjalne preparaty z apteki. Dodatkowo możesz sięgnąć po spray na gardło, który zmniejszy obrzęk i przyniesie ulgę.

• Wykonuj inhalacje lecznicze. Możesz skorzystać ze specjalnego inhalatora albo robić to domowym sposobem – wówczas do wrzącej wody dodaj 3–4 krople olejku (np. z eukaliptusa, sosny, rozmarynu lub tymianku) i wdychaj parę przez 10 minut. Powtarzaj czynność 2–3 razy dziennie.

• Nawilżaj powietrze. Przyda się do tego specjalny nawilżacz, ale możesz też samodzielnie go wykonać – wystarczy, że umieścisz miskę z wodą w pobliżu kaloryfera.

• Jedz potrawy lekkostrawne, niedrażniące. Unikaj ostrych i smażonych posiłków.

Najlepszym sposobem na przeziębienie jest prewencja. Zwiększ swoją odporność suplementacją i zdrową dietą, ciepło się ubieraj i dbaj o to, by organizm był wypoczęty. Jeśli jednak dopadnie Cię infekcja – zgłoś się do lekarza rodzinnego w Centrum Medycznym TOPMED i pod okiem specjalisty zwalcz chorobę!